Om denne oversættelse

Nyeste version 19. december 1999 kl. 15:43 CEST.

Dette er en oversættelse af Peter Seebach's Hacker FAQ. Den engelske original findes på http://www.plethora.net/~seebs/faqs/hacker.html. Oversættelsen er foretaget af Ole Michaelsen. Alle former for forslag, kommentarer, rettelser og lignende er velkomne.


Den følgende liste er et forsøg på at dække nogle af de emner, der uundgåeligt dukker op, når folk forsøger at ansætte en hacker uden tidligere erfaring med hackermiljøet. Denne OSS er beregnet til fri distribution og må kopieres. Det er en tidlig udgave. Du bedes kontakte forfatteren, hvis du ønsker at ændre på OSS'en eller publicere den. Forfatteren er seebs@plethora.net. Det officielle websted (til og med revision 0.05) er http://www.plethora.net/~seebs/faqs/hacker.html.

Hvis du kan bruge denne information til noget, må du meget gerne overveje at sende en donation til forfatteren. Send et brev for nærmere detaljer.

ADVARSEL: Forfatteren er hacker. Subjektivitet er uundgåeligt.

Dette dokument er ophavsretsligt beskyttet 1995, 1996, 1998, 1999 af Peter Seebach. Umodificeret distribution er tilladt.

Udgave 0.05 - Sidst modificeret 28. september 1999

Spørgsmål og Svar:

Afsnit 0: Grundlæggende forståelse.

0.0: Risikerer jeg ikke, at min hacker bryder ind i min computer og stjæler mine forretningshemmmeligheder?

Nej. Hackere er ikke, til trods for hvad medierne fortæller, dem, der bryder ind i computere. Det er crackere. Hackere er dem, som nyder at lege med computere. Din hacker vil måske en gang i mellem omgå sikkerhedstiltag, men ikke af ondskabsfuldhed; hun gør det kun, når sikkerheden er til gene for hende, eller fordi hun er nysgerrig.

0.1: Var det en god ide at hyre en hacker?

Det afhænger at arbejdet. En hacker kan være dramatisk mere effektiv end en ikke-hacker til et stykke arbejde, eller være dramatisk meget mindre effektiv. Hackere er specielt gode til:

Hackere er specielt dårlige til:

Mere specifikt vil en hacker excellere ved arbejde, der kræver uventede ændringer, signifikante evner og som ikke er særligt ensformigt. Ensformigt, simpelt arbejde er spild af en god hacker og vil kede din hacker og gøre hende frustreret. Der er ikke nogen, der arbejder godt, når de keder sig og er frustreret.

Den gode nyhed er, at hvis du får hackeren til at lave noget, hun synes specielt om, vil du se periodiske ydelser op til fem eller ti gange det en 'normal' ansat vil kunne producere. Det er ikke konsistent, og du skal ikke forvente at se det hele tiden, men det vil ske. Det ses tydeligst ved særligt vanskelige opgaver.

0.2: Hvordan skal jeg lede min hacker?

På samme måde som du omgås katte. Det kan være en smule forvirrende: de er ikke som de fleste andre medarbejdere. Bare rolig! Din hacker vil formentlig være villig til at foreslå løsninger på problemer, hvis du spørger. De fleste hackere håndterer næsten sig selv.

0.3: Vent, du sagde '10 gange', gjorde du ikke? Det mener du ikke alvorligt, vel?

Jeg sagde faktisk 'ti gange'. Og jo, jeg mener det alvorligt; en hacker på lønningslisten vil måske i løbet af få måneder være i stand til at producere samme mængde, som en lille udviklingsgruppe (fx på 7-8 personer) ville have svært ved at nå på mere end et år. Eller også vil han ikke. Dit udbytte vil variere.

IBM har beretteti, at visse programmører kunne være op til så meget som 100 gange mere produktive end andre arbejdere. Den slags ting kan forekomme.

0.4: Jeg forstår overhovedet ikke det her. Det er forvirrende. Er der en bog om dette emne?

Endnu ikke. I mellemtiden tag et kig på 'The New Hackers Dictionary' (se referencen nedenfor, også kendt som 'the jargon file'), specielt nogle af tillæggene. Hele værket er fuldt af forklaringer og detaljer om, hvordan hackere tænker.

Afsnit 1: Sociale forhold

1.0: Min hacker passer ikke ind i vores firmaånd. Hun ser ud til at gøre sit job godt, men hun får ikke rigtigt nogen venner.

Det er meget almindeligt. Din hacker har formentlig ikke fundet nogen i sin omgangskreds, der er gode til at omgås hackere. Du kan måske overveje at tilbyde hende mulighed for hjemmearbejde eller flexible arbejdstider (læs: på natteholdet), som måske faktisk vil øge hendes produktivitet. Eller også ansæt en til.

1.1: Min hacker klæder sig underligt. Er der nogen måde, at lade ham forstå vigtigheden af en præsentabel påklædning i virksomheden?

Din hacker har en meget god forståelse for vigtigheden af virksomhedens fremtræden. Det hjælper ikke dig med at udføre dit arbejde. IBM, Ford og Microsoft har alle indset, at folk arbejder bedre, når de kan klæde sig præcist, som de ønsker. Din hacker klæder sig komfortabelt. En høflig forespørgsel om at klæde sig pænere til specielle lejligheder kan vise sig givtig, og de fleste hackere vil med glæde gå med tøj uden (utilsigtede) huller, hvis de bliver bedt om det.

1.2: Min hacker vil ikke kalde mig ved min titel og ser ikke ud til at respektere mig overhovedet.

Din hacker respekterer ikke din titel. Hackere tror ikke på, at ledelsen er 'over' teknikerne; de tror på, at ledelsen gør et stykke arbejde, og teknikerne gør et andet. De vil måske endda nogen gange udtrykke sig som om, ledelsen er under dem, men dette er egentlig meget retfærdigt; dit spørgsmål antyder, at du udtrykker dig som om, teknikerne er under dig. Hvis du behandler din hacker som en ligeværdig, vil din hacker formentlig også behandle dig som sin ligeværdige - noget af en kompliment!

1.3: Min hacker fornærmer konstant sine kollegers arbejde.

Træk din hacker til side og spørg detaljeret om, hvad der er galt med de andres arbejde. Det kan være, der er noget galt med det. Lad ikke det faktum, at det kører det meste af tiden, snyde dig; din hacker er formentlig irriteret over, at det går ned overhovedet. Han kan måske være i stand til at forslå forbedringer, som på dramatisk vis kan forbedre ydelsen, troværdigheden eller andre egenskaber. Det er værd at se på.

Du vil måske være stand til at overtale din hacker til at være mere høflig, men hvis der viser sig store uoverensstemmelser, er det sandsynligt, at en eller flere af dine medarbejdere er inkompetente. Bemærk, at hackere selvfølgelig har andre standarder for kompetance i forhold til andre menneskers (læs 'andre' som 'meget højere').

Afsnit 2: Produktivitet.

2.0: Min hacker spiller computerspil på arbejdet.

Hackere, forfattere og malere har alle behov for at "holde kaffepause" -- for at gøre noget andet, så deres underbevidsthed kan arbejde på et problem. Din hacker sidder formentlig fast i et svært problem. Lad være med at bekymre dig om det.

2.1: Men det er to uger siden, der er sket noget som helst!

Din hacker arbejder, formentlig alene, på et stort projekt, og er lige begyndt, ikke sandt? Hun prøver formentlig på at regne det hele ud på forhånd. Spørg hende hvordan det går; hvis hun påbegynder en masse sætninger, men afbryder sig selv med "Nej, vent..." eller "Øv, det vil ikke virke", så går det glimrende.

2.2: Er det ikke skadeligt for produktiviteten?

Nej. Din hacker har behov for at genskabe og tænke over tingene på mange forskellige måder. Han vil være mere produktiv med denne genskabelse end uden. Din hacker kan lide at arbejde; lad være med at bekymre dig om, at tingene bliver gjort tilstrækkelig godt og hurtigt.

2.3: Min hacker laver hele tiden ting, som ikke er relaterede til hendes arbejdsområder.

Skal disse ting gøres? Meget få hackere kan modstå fristelsen til at løse et problem, når de kan løse det, og ingen andre løser det. Derudover, får din hacker lavet sit arbejde? I så fald betragt disse andre ting hun laver, som en ekstra bonus (til dig). Selvom det muligvis ikke er konventionelt, er det formentlig med til at få tingene til at køre.

2.4: Min hacker er ved at skrive en bog, læser nyheder på USENET, spiller computerspil, snakker i telefon med venner og bygger skulpturer af papirklips. I arbejdstiden!

Det lyder som om, han trives. Han er sandsynligvis i en af tre følgende tilstande:

  1. Hans arbejdsopgaver er periodisk forekommende (telefonsupport, dokumentation og lignende), og der er ikke meget for ham at lave. Lad være med at bekymre dig om det.
  2. Din hacker sidder fast i et svært problem.
  3. Din hacker er ved at kede sig ihjel og prøver at finde på noget at underholde sig med. Måske du skulle noget mere udfordrende han kunne lave?

Enhver af disse tilstande kan være tilfældet. De kan alle være tilfældet. Generelt, hvis arbejdsopgaverne er udfordrende og bliver udført, skal du ikke bekymre dig om måden, de bliver udført på. Du kan eventuelt bede om, at firmaet bliver nævnt i bogen.

2.5: Men mine andre medarbejdere generes af min hackers succes, og det skader deres produktivitet.

Har du virkeligt behov for at have personale ansat, som hellere vil være den person, der laver sine sager, end allerede at have lavet sagerne? Der er meget lidt plads til ego på arbejdet. Hvis ikke de kan gøre arbejdet ordenligt, må de sættes til noget, de kan gøre i stedet.

Afsnit 3: Stimulans og repsons.

3.0: Min hacker gjorde noget godt, og jeg vil gerne belønne ham.

Godt! Her er nogle at de ting de fleste hackere gerne vil have som belønning for deres arbejde:

  1. Respekt.
  2. Beundring.
  3. Komplimenter.
  4. Forståelse.
  5. Rabatter på dyrt legetøj.
  6. Penge.

Ikke nødvendigvis i den rækkefølge. Den 4. ting (forståelse) er den sværeste. Forsøg at huske denne gode ting, din hacker netop gjorde, næste gang, han lige har brugt en hel arbejdsdag på at spille x-trek. I stedet for at klage over at han ikke laver noget, afskriv det som et ekstra gode, der blev tildelt (uformelt) som bonus for et godt udført stykke arbejde. Bare rolig, hackere kommer hurtigt til at kede sig, når de ikke laver deres arbejde.

3.1: Min hacker gjorde noget skidt, og jeg ønsker at straffe ham.

Lad være. 30 års psykologisk forskning har vist, at straf ikke har nogen ønskværdige effekter over længere tid. Din hacker er ikke en laboratorierotte (selv om han var, ville straf ikke virke; i det mindste ikke, hvis han var en rotte af den type, de psykologiske eksperimenter blev udført på). Du skal udtrykke dine bekymringer, hvis din hacker har gjort noget, du ikke kan lide. Fortæl, hvad det er, der generer dig.

Vær forberedt for en diskussion; din hacker tænker rationelt og havde formentlig gode grunde. Lad være med at skælde ud med det samme, disse grunde vil måske vise sig at være gode grunde.

Vær ikke bange for at undskylde, hvis du tager fejl. Hvis din hacker indrømmer at have taget fejl, skal du ikke insistere på at modtage en undskyldning; hvad angår hackeren, er det at indrømme at have taget fejl, formentlig det samme som en undskyldning.

3.2: Jeg forstår det ikke. Jeg tilbød min hacker en betydelig forfremmelse, men hun afslog den og spillede fornærmet.

En forfremmelse betyder normalt, at man skal bruge mere tid på at lytte til folk, der fortæller, hvad de laver, end på at lege med computere. Din hacker kan lide sit nuværende arbejde; hvis du ønsker at give en belønning, skal du hellere overveje at give en højere titel, en lønforhøjelse og komplimenter. Vær sikker på, at din hacker ved, at du er tilfreds med hendes præstationer -- det er derfor, hun er der.

3.3: Min firmapolitik tillader ikke mig give min hacker højere løn, før han er leder.

Din firmapolitik duer ikke. En hacker kan tjene så meget som $200 i timen (nogen gange mere) som freelance konsulent. Du kan overveje at tilbyde din hacker en kontraktlig permanent konsulentstilling med ekstra goder, eller finde et smuthul. Eller, find ekstra goder at tilbyde -- mange hackere vil med glæde acceptere nedslag i prisen på hardware hos deres favoritforhandler som en effektiv lønforhøjelse.

3.4: Jeg kan ikke tro, at hackeren i mit firma er så meget værd, som vi betaler.

Spørg de andre i firmaet, hvad hackeren laver, og hvad de synes om det. Sandsynligvis bruger din hacker ret mange timer om ugen på at svare på mystiske spørgsmål, der ellers ville kræve en dyr ekstern konsulent. Din hacker udfører måske, hvad der svarer til endnu en stilling på kontoret i sine pauser. Meget få hackere er ikke det værd, de bliver betalt; de sætter pris på at udføre krævende opgaver og øger effektiviteten.

Afsnit 4: Hvad betyder det?

4.0: Min hacker snakker ikke dansk. Det vil sige, det tror jeg da ikke.

Din hacker er tekniker. Din bedste chance er at skaffe dig et eksemplar af TNHD (The New Hacker's Dictionary). Det kan findes på www.tuxedo.org/~esr/jargon/ (sidst jeg checkede) eller i en velassorteret boghandel. Hvis du har problemer med at forstå referencen, spørg din hacker, om hun har et eksemplar, eller er villig til at forklare de ord, hun bruger. De fleste hackere er villige til at forklare de ord, de bruger. Vær forberedt på nedladenhed; det er ikke ment som en fornærmelse, men hvis du ikke forstår ordene, er hun sandsynligvis nødt til at tale ned til dig til at begynde med, for at forklare dem.

Det er rimeligt svære ord; der er mange af dem, og måden, de anvendes på, er meget mere præcis, end det lyder til. Hackere elsker ordspil.

[Det kan selvfølgelig også være, at dansk ikke er din hackers modersmål, og heller ikke dit. Du er velkommen til at erstatte dansk med et mere passende sprog.]

4.1: Jeg kan ikke få min hacker til at komme med et estimat.

Din hacker har endnu ikke fundet ud af, hvor svært problemet er at løse. I modsætning til de fleste medarbejdere vil hackere meget nødigt give et estimat, før de med sikkerhed ved, at de forstår problemet. Dette kan også indebære selve det at løse problemet.

Ingen god ingeniør går på den anden side af 95% sandsynlighed. De fleste hackere er også gode ingeniører. Hvis du siger, at du ikke vil forsøge senere at holde ham fast på estimatet (og mener det!), er der en langt større chance for, at du får et tilnærmet estimat. Estimatet vil måske lyde meget højt eller meget lavt; det vil måske være meget højt eller meget lavt. Det er immervæk et estimat, og du får, hvad du bad om.

4.2: Min hacker fortæller obskure, meningsløse vittigheder.

Bed om en forklaring, hvis du føler dig modig nok. De fleste af vittighederne kan forklares. Det kan tage et stykke tid, men det vil vil måske vise sig at være interessant.

4.3: Min hacker tæller fra nul.

Det samme gør computeren. Du kan skjule det, men computere tæller fra nul. Ligeledes gør det fleste hackere af vane.


Kommentarer til denne side, kan sendes til

seebs@plethora.net